Birželio 1-ąją minėjome Tarptautinę vaikų gynimo dieną. Ja siekiama priminti visuomenei apie vaikų teises ir jų svarbą, kuriant sveiką, humanišką pasaulį. Ta proga, norisi aptarti kokios veiklos, žaidimai gali būti itin pravartūs Jums ir Jūsų vaikams.
Vaikams patinka aktyvios veiklos ir žaidimai, o leidžiant smagiai laiką galima ir žengti žingsnius finansinio raštingumo link. Mūsų komandos pasiūlymai:
- Supažindinkite su pinigais – kupiūromis ir monetomis. Pinigai gali būti nešvarūs, tikrąją ir perkeltine prasme, tad prieš žaidžiant ir leidžiant vaikams čiupinėti, žaisti, ypač su monetomis rekomenduojama jas nuplauti su muilu ir šiltu vandeniu. Taip pat atsižvelkite į vaiko amžių ir būkite atidūs su jaunesnio mokyklinio amžiaus vaikais. Pasirūpinus aplinka, aptarkite su vaiku kokios yra monetos, kupiūros, kuo jos skiriasi, kaip atrodo, kas pavaizduota. Galbūt turite kitų šalių valiutos? Būtinai parodykite tai savo vaikui ir pasikalbėkite, kad vienas rublis/ doleris/ zlotas nėra lygus eurui.
- Kai vaikas jau moka skaičiuoti iki dešimt, galima pradėti mokytis skaičiuoti ir pinigus. Patogiausia tai daryti pasitelkiant monetas ir žaidžiant universalų žaidimą – parduotuvę. Visuose namuose rasime įvairių daiktų, kuriuos galite pirkti ir parduoti. Leiskite vaikui nustatyti vertę, o vėliau, kartu pagaminkite kainą. Galbūt vaikas jau turi nupiešęs piešinių, pagaminęs rankdarbių, o galbūt norisi atsinaujinti žaislus? Pasiūlykite juos parduoti, mainyti. Įtraukite ir kitus šeimos narius: senelius, dėdes, tetas, pusbrolius, draugus ir jų vaikus. Vaikai, kurie patys nusprendžia kurie jų daiktai jiems jau nebereikalingi, labiau vertina naujus daiktus. Vaiko amžius svarbus nustatant daikto pardavimo kainą, tačiau dėl apsisprendimo, kurie daiktai jau gali būti parduoti/ mainomi galite drąsiai tartis su trijų/ketverių metų atžala.
- Leiskite vaikui taupyti. Nežinau kaip Jūs, bet man labai patikdavo garsas, kai įmeti monetėlę į taupyklę, o labiau už viską – nešiotis pinigėlius kartu su savimi savo pinigų kapšelyje prie diržo. Na, vis dar patinka šie dalykai, tik retai bemetu monetas į taupyklę, o kapšelį pakeitė kortelę. Suteikite progą vaikui turėti savo taupyklę – ją galite pasigaminti, padovanoti. O esant progai: gimtadienis, vardadienis, Kalėdos ar kt. padovanokite monetų ir galimybę vaikui spręsti, ką veiks su turimais pinigais. Jau rekomendavome suaugusiesiems, bet tai bus nuostabus pavyzdys, kuomet pasikalbėsite apie vaiko svajonę ir kaip jai sutaupyti. Tegu svajonė tampa vizuali – kartu nufotografuokite, nupieškite ir pasidėkite vaikui matomoje vietoje. Jei žinote kiek tiksliai kainuoja daiktas/ paslauga, kuriai vaikas taupo, galima tą skaičių užrašyti, o šalia turėti vietos sutaupytų pinigų skaičiui/ vizualizacijai (pvz.: svajonė – dviratis. Vienas dviračio ratas su jo kaina, kitas suskirstytas į dalis ir užtušuojama kiek jau sutaupyta). Skaičius, kaip simbolis, abstraktu, tad įvairūs piešiniai, galimybė paliesti sutaupytus pinigus (tiek monetas, tiek kupiūras) leidžia pajausti kiekį ir tai susieti su skaičiais.
- Mokyklinio amžiaus vaikams (nors mažesniems gali patikti irgi) galima suteikti galimybę užsidirbti. Paprasčiausias būdas – nunešti priduoti tarą, o taip pat, jei yra įmanoma – nuplauti automobilį, sutvarkyti rūsį, knygų lentyną, nuvalyti langus (jei tai nėra pavojinga) ar atlikti kitus darbus, už kuriuos Jūs mokėtumėte. Svarbu, kad šie darbai nebūtų kasdienės rutinos ar vaiko pareigų dalis. Galite paskatinti vaikus kurti ir savo kūrinius bandyti parduoti, dovanoti įvairiomis progomis ir taip sutaupyti pinigų dovanoms. Prie šių veiklų galima pridurti ir įvairias muges, kuriose galima parduoti savo gamintus gaminius: keksiukus, drožybos ar lipdybos šedevrus ir taip užsidirbti taip pat.
- Leiskite vaikui pačiam spręsti kaip jis išleis pinigus. Jei reikia, galite padėti suskaičiuoti, lyginti prekes, ką galima nupirkti už turimus pinigus, tačiau venkite patarimų kas yra “geresnis”, “labiau vertingas” ar kitų kandžių replikų apie vaiko pasirinkimą kaip išleisti turimą sumą. Mokymasis iš nedidelių klaidų – vertinga pamoka ateičiai. Būkite kantrūs. Pasiūlykite savo pagalbą, tačiau vaikui atsisakius gerbkite jo sprendimą.
- Įgudusiems skaičiuotojams galite suteikti galimybę mokytis kaip veikia palūkanos. Kartais ir suaugusiems tai skamba sudėtingai. Jei jaučiate, kad gali būti sunku paaiškinti, pabandykite paklausti draugų, bičiulių, kaip jie kalbėjosi su savo vaikais apie tai, arba kaip paprastai tai paaiškintų. Mano paaiškinimas būtų toks: palūkanos – mokestis už laiką, kai naudojuosi tavo pinigais. Pasiskolinkite iš vaiko pinigų už iš anksto sutartą sumą, ir sutartą dieną grąžinkite jam skolą ir palūkanas. Aptarkite, kaip jam atrodo, ar “apsimoka” skolinti? O skolintis? Galbūt Jūsų šeima jau turi paskolą būstui ar kitiems pirkiniams, papasakokite vaikui, kodėl nusprendėte imti paskolą ir mokėti bankui/ kitam asmeniui palūkanas. Čia gali būti puiki proga pokalbiui apie tai, kurie pirkiniai yra svarbūs, kodėl svarbu rimtai apsvarstyti prieš skolinantis.
- Pabaigai, mano nuomone, tikrai visiems girdėtas, tik galbūt kiek primirštas žaidimas – “Monopolis”. Šį žaidimą gali žaisti su mokyklinio amžiaus vaikais ir visa šeima. Taisykles rasite pridėtas kiekviename žaidime, o mano patarimas – būkite kantrūs žaidžiant ir rodykite tinkamą pavyzdį kaip reikšti nusivylimą, pyktį pralaimėjus. Na, ir laimėjus, galbūt nereiktų išvartyti žaidimo lentos iš didelio džiaugsmo. Jei esate ypač azartiškas, apsvarstykite kaip elgsitės ir ko sieksite šiuo žaidimu. Jūsų ir Jūsų vaikų santykiai yra svarbiausia, lai “Monopolis” sustiprina, o ne griauna ryšius.